Product was successfully added to your shopping cart.
050 210 35 71
0item(s)

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Kiezen voor een 2-takt of voor een 4-takt scooter? 

Wil je een scooter gaan rijden met een 2-takt motor of met een 4-takt motor? Dat is een afweging die gemaakt moet worden alvorens je een nieuwe scooter gaat kopen. Om een goed beeld te geven over 2takt en 4takt scooter hebben wij van Scooterstore een aantal voordelen en nadelen van beide motortypes op een rijtje gezet. 

2-takt scooters

Voordelen
Een 2-takt scooter biedt een aantal voordelen. Als je de werking van de tweetakt met die van de viertakt vergelijkt zul je snappen dat een tweetakt veel eenvoudiger van opzet is. Dit maakt het motorblok ook goedkoper dan een viertakt. Er zijn immers een stuk minder onderdelen nodig. Ook zal hierdoor het gewicht van het motorblok lager liggen. De tweetakt heeft ook minder bewegende delen en zal dus minder storingen ondervinden. Omdat bij een tweetakt eens per twee slagen de krukas ronddraait kan een kleine cilinderinhoud al een groot vermogen ontwikkelen, zeker in verhouding tot een viertakt met een gelijke cilinderinhoud die immers maar eens per vier slagen de krukas ronddraait.

Nadelen
Naast de voordelen zijn er natuurlijk ook een aantal nadelen te benoemen aan een 2-takt scooter. Een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie, die het blok moet smeren, beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt. Doordat de verbrande olie via de uitlaat naar buiten komt zie je vaak een blauw rookpluimpje. Tweetaktmotoren zijn door hun benzine- en olieverbruik minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren. Vandaar dat er tegenwoordig (helaas) steeds minder tweetakten gebouwd worden. Omdat een tweetakt meer kracht ontwikkeld dan een viertakt heeft het blok meer te lijden en slijt het sneller.

De meest populaire 2-takt scooters:

 Yamaha Aerox 2-takt    Aprilia SR 50 R 2-takt    Gilera Runner 2-takt    Peugeot Speedfight 2-takt 

> Bekijk alle 2-takt scooters 

 

4-takt scooters

Voordelen
De voordelen van een 4-takt scooter hebben met name betrekkeng op het verbruik en het milieu. Door het gebruik van kleppen zal een viertakt over het algemeen minder benzine verbruiken. Een viertaktblok beschikt over een aparte olievoorraad (verborgen onder in het motorblok en soms in het frame) die alle draaiende motoronderdelen smeert en koelt. Omdat deze olie niet aan het verbrandingsproces meedoet maar via aparte oliekanalen wordt rondgepompt verbruikt een viertakt geen olie. Een viertakt is minder explosief dan een tweetakt waardoor de techniek minder te lijden heeft.

Nadelen
Naast doordelen zijn er ook een paar nadelen van een 4-takt scooter. Een viertakt beschikt over minder effectief vermogen dan een tweetakt omdat er meer slagen nodig zijn voordat er weer een ontploffing volgt. Daarom heeft een viertakt meer cylinderinhoud nodig dan een tweetakt om hetzelfde aantal pk's te bereiken. Een viertakt is technisch gecompliceerder en daardoor gevoeliger voor storingen. De laaste jaren is er een hoop verbeterd aan de kwaliteit van 4-takt scooters. Het is dan ook niet zo gek dat de meeste luxe scooters, de Vespa's, tegenwoordig zijn voorzien van zuinige maar krachtige 4-takt motoren. 

De meest populaire 4-takt scooters:

 

Vespa Sprint S 4-takt                Piaggio Zip 4-takt scooter                      Sym Orbit 4-takt                   Vespa Primavera 4-takt

 

> Bekijk alle 4-takt scooters